utorok, 1. júla 2014

Moje steroidy VI. - kĺbovka

Aojte!

Myslím, že v poslednom článku som sa dosť rozrečnila o sebe :D Rozhodla som sa byť menší egoista a radšej sa zas vložím do role pani učiteľky. Dnes si deti niečo povieme o kĺbovej výžive a čím nakŕmiť naše kolienka.


Neviem ako vy, ale moje kolená či bedrové kĺby sa sem tam ozvú. Nepekne zakričia od bolesti práve vo chvíli, keď ja tlačím posledné opakovanie drepu. Zrada ! Pomyslím si. S kolenami som mala problémy už pred rokmi. Narušenú chrupavku som si spôsobila niekoľko ročným behom po betóne v botaskách od "číňana". Nakoniec som musela absolvovať rehabilitačnú liečbu (elektrina, zábaly a poď.) Bolesť ustúpila po investovaní do kvalitnej obuvy a kúpe kĺbovej výživy. Avšak som prepadla ďalšiemu šialenstvu- fitness. Moja objemovka minulý rok si vyžiadala svoju daň. Ťažké váhy na drepoch a mŕtvych ťahov mi poškodili bedrový kĺb. Drep som musela vymeniť za hacken drep. Mŕtveho ťahu som nemala srdce sa vzdať :D. Čo som si všimla, tak bolesť sa opätovne vracia, ako náhle vysadím moju kĺbovú výživu- Kompava Gelo 3. Netuším, čím to je, ktorá zložka v nej mi tak pomôže, no odporúčam ju každému, doposiaľ pomohla všetkým známym. Viac o Gelo 3 tu. Často sa tiež stretávam s opačným účinkom kĺbovej výživy, ako uvádza výrobca na obale. Pre mňa tajomstvom ostáva, prečo niektoré kĺbovky spôsobujú ešte väčšiu bolesť kĺbov. U nás v rodine sa to stalo môjmu ocinovi, ktorému mamina kúpila "zdravie po stromček" v podobe Artho Stopu. ( tu sa potvrdilo staré dobré pravidlo, že vysokou sumou neplatíte za kvalitu ale za značku )

Či bolesť ešte necítite alebo nie. Kĺbová výživa by sa mala stať súčasťou  vašich objednávok  proteínov, spolu s ním tvorí základ pre zdravie aktívneho človeka. Ja odporúčam viaczložkové kĺbové výživy, keďže nikto z nás netuší, ktorá účinná látka je práve pre neho to pravé-orechové. A aké doplnky pomáhajú našim kĺbov a väzivám?

Glukosamín


Údajne najpopoluránejší výživový doplnok na kĺby. Predstavuje stavebnú látku, z ktorej si organizmus vytvára molekuly na výstavbu chrupavky. Má silný ochranný účinok proti poruchám kĺbov. Liečbu glukosamínom odporúčajú odborníci pre jeho silný účinok pri príznakoch atritídy či osteoporózy. Okrem toho zohráva dôležitú úlohu pri tvorbe vlasov, nechtov, väziva či srdcových chlopní. Získava sa z kôrovcov, preto nie je vhodný pre ľudí trpiacich alergiou na tieto živočíchy. Účinky jeho suplementácie sa však prejavia po 6 až 8 týždňoch.

Chondroitin- sulfát


Je jednou zo základných stavebných súčastí chrupavky. Dokáže viazať vodu, čím umožňuje, aby sa výživné látky, ktoré sú v nej obsiahnuté dostali ku kĺbovej chrupavke. Vďaka tomu zabezpečí chrupavke jej elasticitu a mechanické vlastnosti. Jeho úloha je veľmi dôležitá, keďže chrupavka nemá žiadne krvné zásobovanie. Ďalšou je schopnosťou je znižovanie aktivity enzýmov, ktoré poškodzujú chrupavku a má protizápalový účinok.

Kolagén- hydrolyzát alias želatína


Kolagén je veľmi často používanou kĺbovou bielkovinou. Za dobrý peniaz kúpite stavebnú látku všetkých šliach. Pomáha regenerovať a syntetizovať chrupavkové tkanivo,spolu s elastínom tvorí akoby kostru kože. Vekom sa množstvo kolagénu stráca, či už v kĺboch alebo v pokožke. Hydrolyzovaný kolagén sa získava z odpadových častí mäsového priemyslu, najčastejšie z hovädzieho mäsa- sú to chrupavky, kosti, kopytá a iné. Neznie to veľmi lákavo, ale rovnako ako u človeka, tak aj u zvierat sa nachádza práve v týchto častiach teľa.  Veľmi často diskutovanou otázkou je jeho použitie pri budovaní svalovej hmoty, odpoveď je jednoznačná hydrolyzovaný hovädzí kolagén nie je vhodný proteinový prípravok na budovanie či ochranu svalovej hmoty!  Zjednodušene povedané hydrolyzovaný hovädzí kolagén= zomleté kopytá a hydrolyzovaný hovädzí proteín= zomleté hovädzie mäso. A TO JE SAKRA ROZDIEL! Aby ste nekúpili namiesto proteínu kĺbovú výživu odporúčam preštudovanie amino profilu vašej beef sypačky.  Článok na to je tento.
Povedala som, že z kopýt dobytka? :D tak niekedy sa zamiešajú aj prasačie nožičky :D Prajem dobrú chuť :D 


Omega 3 alias rybí olej


Rybí olej sa drží na prvom mieste v rebríčku zdravých tukov. Skvelý pomer omega 3 a 6 mastných kyselín z neho robí skutočného šampióna. Pomáha pri chudnutí, zotaveniu svalových buniek, vďaka nemu sa nášmu srdiečku  lepšie bije. Môže pomôcť k úspešnej liečbe niektorých druhov rakoviny či cukrovky. Tento všeliek nepremastí len naše cievy ale aj kĺby. Vedci už niekoľko krát potvrdili jeho "antivŕzgajúce" účinky, a to najmä v spojení s ochorením kĺbov tzv. artrózy. Keďže dvíhanie ťažkých činiek je podobné stavu tejto choroby, rybí olej pomáha kĺbom pracovať hladšie a bez bolesti. Má protizápalový účinok a chráni chrupavku. Suplementácia omega 3 stojí podstatne menej ako pravidelná kúpa lososa či kvalitnej trečšej pečene. No to neznamená, že by ste ich nemali jesť! Ak nechcete do seba pchať tablety, odporúčam konzumovať denne 2 vajíčka v biokvalite (alebo obohatené o omega 3), raz do týždňa zjesť treščiu pečeň a lososa (či makrelu), denne by si mali zjesť aj 1 lyžicu chia či ľanových semienok. To by mohlo na pokrytie dennej dávky omega kyselin stačiť :)

Žraločia chrupavka


Viete čo je na žralokoch zaujímavé? Istotne ste už o tom počuli. Na jeho imunitnom systéme je špecifické to, že stále produkuje nové protilátky, ktoré neustále prúdia v jeho krvnom obehu a chránia ho pred napadnutí chorobou. Suplementácia žraločou chrupavkou  sa odporúča  ženám v menopauze ako prevencia proti osteoporéze, obsahuje totiž veľké množstvo vápnika a fosforu v pomere 2:1. Žraločia chrupavka vďaka vyššie spomínaným protilátkam žraloka zabezpečuje ochranu imunitného systému. Pochutnať na nej by si mali aj športovci, pretože výrazne znižuje riziko zranení či poškodenia svalového či kĺbového aparátu. Chrupavka sa podieľa na zmierňovaní zápalov a spomaleniu prekrvenia v chrupavkách ľudských kĺbov. Lekári ju radia aj pri reumatoidnej či degeneratívnej artritídy.
Asi najkrajší obrázok žraloka, aký sa mi podarilo nájsť :D


Okrem týchto látok by sme nemali podceňovať ani vitamín C. Fain, beriem späť čo som povedala v úvode. :D Okrem proteínu, kĺbovej výživy si kúpte aj vitamín C. Len pre kristove rany vás prosím nekupujte si šumák z Tesca ! :D Alebo papajte denne veľa papriky, brokolice, kyslej aj bielej kapusty či  jedno kyslé jabĺčko, zopár jahôd či niekoľko kúskov ananásu. Vitamínu C sa nemusíme báť, lebo je rozpustný vo vode, preto, ak  zjete naraz veľké množstvo potravy bohatej na C, tak ho telo jednoducho vylúči - to znamená, ak stihnite dobehnúť, tak ho vycikáte na záchode, ak nie bude mláčka :D


Máte vy nejaké skúsenosti s kĺbovými výživami? Ako sa o svoje kĺby staráte? 

2 komentáre:

  1. žraločí chrupavku jsem doma měla, ale podle mě žádný zázrak. Já dám hodně na vývary, kde mám vše (kolagen, minerály), ale ted zkouším kloubní výživu pro koně. Musím říct, že je neskutečně bohatá na chontoitin, glukosamin a MSM. Ono když člověk opravdu cvičí náročně, tak ty klouby něco na víc potřebují, i když vím, že chrupavka se dá vyživit jen pohybem, když k ní nejdou žádně cévy. jinak ten rybí olej jsem taky četla, že opravdu pomáhá.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. KOnsku klbovku! waw :D ty ma stale viac a viac prekvapujes :D

      Odstrániť

Motív Úžas, a. s.. Autor obrázkov motívu: lobaaaato. Používa službu Blogger.