streda 4. júna 2014

Moje steroidy V. - HMB= doplnok pre všetkých

Ahojte!
Máme pár dní po ukončení jarnej sezóny súťaženia v naturálnej kulturistike a fitness. O mojom ďalšom sklamaní, ste sa mohli dočítať na mojej facebookstránke , kde nájdete aj kompletnú fotogalériu v kolonke albumy. Špeciálny článok, venovaný celému priebehu už mám na stole, avšak musím ho "zjemniť", lebo po debate s Ľubkom (pre tých, čo nevedia je to môj tréner, bratranec a psychiater v 1 :D ktorému žeriem odoberám trpezlivosť ako pijavica :D ) som si vstúpila do svedomia, že decko ako som ja, nemôže takto kritizovať (samozrejme aj keď to bola pravda). Ďalšou chybou článku je aj moja otvorenosť, ktorá môže niekoho uraziť. Som rada, že ma niekto zastavil v jeho uverejnení. Jednoducho, keď som nasratá   nehnevaná a hlboko urazená, tak moje emócie držím v spoločnosti na uzde, ale dajte mi pero a papier a som ako ruský tankodrom :D.  Od detstva som svoje pocity vylieva do ružových zošitov. Denníčky mi pomáhali dostať zo seba všetko. Kŕmila som ich mojimi zážitkami, vymyslenými poviedkami či básničkami. Nebojím sa povedať ľudom svoj vlastný názor, no v situácii, kedy mi vrie v žilách krv, nie som schopná zo seba vydať jedinú zmysluplnú vetu. V hlave mám len kopec negatívnych argumentov, nadávok, ktorým však neviem dať výslednú podobu.

HMB

Ale prejdime k hlavnej téme článku- HMB. Je to doplnok stravy, ktorý som zaradila až v rysovacej fáze prípravy. Ako sa ale dočítate v dnešnom príspevku, jeho vlastnosti je možné využiť v každej etape vášho pokroku. Tak poďme na to- namočme sa do omáčok teórií. :)

Pravdupovediac, som neskutočne rada za názov HMB, pod týmito troma písmenkami sa v skutočnosti ukrýva derivát aminokyseliny Leucínu: beta-hydroxy beta-methylbutyrát. Presne táto krkolomná látka je prírodného charakteru a nevzniká v skúmavkách. Bohužiaľ množstvo HMB v prírodných zdrojoch (grep, ryby) je priam zanedbateľné, aby ste mohli skutočne pocítiť jeho anabolický účinok, je potrebné ho dopĺňať v podobe suplementov.
Firma Biotech ponúka HMB v tabletovej forme. Odporúčam pre pohodlnejšie dávkovanie. Nevýhodou je vyššia cena. v porovnaní s práškovým HMB. (pozn. aj ten nájdete v ich ponuke, v balení spolu s odmerkou) 

Začiatočníci

Nadpis článku je HMB= doplnok pre všetkých. A je to tak. Ak ste začiatočník a uvažujete nad zakúpením nejakého doplnku stravy, určite zvážte investíciu do tohto výrobku. V kombinácii s kreatínom máte 100% záruku nárastu sily a svalovej hmoty. Táto kombinácia sa odporúča pre tzv. synergický účinok, to je vzájomné posilnenie pôsobenia doplnkov stravy.
Počas fyzickej záťaže vzniká v tele katabolický hormón kortizol. Rada pre vás, vyhnite sa používaniu slova "kortizol" v blízkosti kulturistov, je tu vysoké nebezpečenstvo reakcie podobnej, ako keď vypustíte myš medzi slony. Niet sa čomu čudovať, kortizol je hormón stresu a môže za stav katabolizmu- stav kedy dochádza k rozpadu svalovej hmoty. Tento proces je najciteľnejší u začínajúcich športovcov, u ktorých telo nie je pripravené na zvýšenú záťaž. Užívaním HMB je možné tento katabolický proces zmierniť, alebo zastaviť.
Pre tých, čo tvrdo trénujú, ale ich finančná situácia im nedovoľuje veľké investície, je tu firma Natural Nutrition, ktorá ponúka HMB len v práškovej forme. Na stránke nájdete 100 až 400 gramové balenia. Odmerku si však musíte zakúpiť zvlášť.  

Pokročilí 

Druhú skupinu cvičencov tvoria skúsení návštevníci fitness centier, ktorí už čo- to železa pozdvíhali. Ako som už povedala najznámejšou vlastnosťou HMB je jeho schopnosť ochraňovať svalové vlákna pred devastáciou (zničenie). Avšak,  HMB nedalo doposiaľ vedcom  svoje jasné  "know-how". Zatiaľ nám je len známy princíp efektu budovania svalovej hmoty na základe obmedzenia katabolických hormónov. Tiež vieme, že HMB nepracuje na princípe naťahovania vody do tkanív (nezavodňuje), ale priamo pomáha zabudovávať aminokyseliny do svalových tkanív. Výsledkom takéhoto procesu je kvalitná svalová hmota.
HMB pomáha udržiavať pozitívnu dusíkovú bilanciu. Tá by mala byť základným predpokladom pre naberanie svalovej hmoty a objemový tréning. Má vplyv na regeneráciu a pomáha urýchliť zotavenie a obnovenie svalových vlákien.V konečnom dôsledku pomáha telu sa rýchlejšie zotaviť spolu s podporou imunitného systému.  Pre dokonalú regeneráciu sa odporúča jeho kombinácia s L- glutamínom, kde dochádza opäť k synergii :)
Tomáš Velčický- skvelý slovenský naturálny kulturistka (ako na ukážku, skutočne pokročilého našinca)

Dietujúci 

Potešila som začiatočníkov, "objemárov" a teraz poteším aj dietujúcich. HMB pôsobí dokonca anabolicky aj so súčasnou stratou tukových zásob. Tým, že chráni svaly, núti organizmus, aby používal tuk ako zdroj energie. V kombinácii so stravou bohatou na bielkoviny môžete byť svedkami zaujímavej transformácie vlastného tela, ktorá spočíva v prírastkoch čistej svalovej hmoty a poklesu telesného tuku.
Moja cesta k vyrysovanému brušku spolu so spaľovačom, HMB, BCAA, ale najmä prísnou stravou a tvrdými tréningami :) 


A ako ho dávkovať?

Podobne ako kreatín aj HMB by ste mali "sypať" v cykloch. Odporúča sa dávkovanie 3g na deň v priebehu 4 týždňoch. Na rozdiel od iných doplnkov, by ste mali HMB užívať niekoľkokrát denne, preto si dávku rozdeľte do 3 "chodov". Užívajte ho rovnako bez ohľadu na tréningový či netréningový deň. Odporúčam užívanie spolu s kreatínom pred tréningom, po tréningu a jednu dávku spolu s L-glutamínom pred spaním.
Ak netrénujete daný deň, dajte si ho s kreatínom ráno, potom v priebehu dňa, a večer opäť s L-glutamínom. Vyššie dávky ako 3g k lepším výsledkom neviedli. Niektorí výrobcovia odporúčajú aj nižšie (500mg, 1500 mg), no záleží na individualite jedinca a jeho potrieb.

Toď koniec! I keď nám prázdniny klopú na dvere a každý študent už má plné zuby "omáčok" teórií, verím, že táto moja "bolognese" vám zachutila. :) 



2 komentáre:

  1. Zajímvaý článek! o HBM už jsem slyšela, ale nikdy jsem se nerozhodla jej koupit...popravdě si netroufám ani na kreatin, protože nejsem profík a vůbec netuším jak cyklovat....vidím, že HBM je všeumělec :D
    Nádherné bříško :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. tak jsem zase o něco chytřejší ze světa doplnků, díky :)

    OdpovedaťOdstrániť

Motív Úžas, a. s.. Autor obrázkov motívu: lobaaaato. Používa službu Blogger.