streda 6. júla 2016

TOPKA najväčších stravovacích fitness omylov!Robíte ich aj vy!

Ahojte.
Mojím mottom vždy bola snaha o čo najpestrejšiu stravu. Ako som začala pred rokmi navštevovať fitness centrum, pomaly som čo raz viac vstrebávala nie len správnu techniku cvikov ale aj stravovaciu filozofiu. Paralelne s tým sa tak menilo aj moje motto, až z toho bola snaha o čo najpestrejšiu "fitness" stravu. Takéto snaženie znamenalo vyhýbanie sa, až úplne vylúčenie niektorých, pre mňa do vtedy vhodných, potravín. Moja túžba za dokonalosťou a perfektnou formou na pódium bola však väčšia ako niekdajšia túžba po zdravom a funkčnom tele. Fitness diéty nie sú zdravé, a to nehovorím len o tých predsúťažných! Stačí ak si prečítate blogy iných fitnesiek, a určite v nich nájdete na zozname zakázaných jedál aspoň jednu potravinu zo zoznamu, ktorý vám ponúkam. Je to zoznam potravín, ktoré sa neprávom označujú ako "nevhodné pri chudnutí", resp. sa nenachádzajú vo vzorových jedálničkoch na chudnutie vo vašom fitness magazíne.




Kukurica (kukurica siata)

Začnime tou potravinou, ktorá za svoju zlú povesť naozaj nemôže. Odborníci bijú na poplach proti kukuričnému sirupu či výrobkom z GMO kukurice. Kukurica je nenáročná plodina a preto sa pestuje vo veľkom, či už v potravinárskom priemysle, textilnom či chemickom, slúži zároveň aj ako krmivo pre dobytok. Vysekaný frajer z posilky ju jesť nebude a to isté poradí aj vám. Však tým kŕmia prasce, hádam nechcete tak vyzerať? A ešte k tomu je strašne sladká, má veľa cukrov a nadmieru zvýši váš denný príjem sacharidov.
Ako to v skutočnosti je?
Kukurica je sladká, prirodzene, rovnako ako napr. taká paradajka či kaleráb. A tie papáme nie? Vo svojich žltých klasoch skrýva 70% vody! (  a nie 70% cukrov ako ju niektorí démonizujú) Vo zvyšku nájdete 17% sacharidov, 3% bielkovín, 2% vlákniny, 1% tuku. Táto "energetická bomba" obsahuje na 100g "až" 90 kcal. Porcia vás vďaka nízkemu GI zasýti na dlhú dobu, vláknina upravuje trávenie a čistý črevá. Má močopudné účinky a zabezpečuje správne odvodnenie. Obsahuje celú radu vitamínov B, ktoré vám vyčaria úsmev na tvári ( a dobrá nálada sa v diéte zíde no nie? ) Rovnaký účinok má aj v nej obsiahnutý mangán, ktorý navyše pomáha vášmu srdiečku ( proti srdcovej arytmii) a svalom (proti svalovým kŕčom).
Vyskúšajte recept:
Klik TU


Zemiaky (Ľuľok zemiakový)

"Zo zemiakov sa priberá, jedz ryžu. V diéte sa je jednoducho len ryža." Tak to je vysvetlenie asi každého kulturistu, keď sa ho opýtate, prečo nemôžete jesť zemiaky v diéte. "Lebo to tak proste je." V skutočnosti, je to však len ďalšia dogma fitness stravovania. Dajte si jeden deň dva stredné zemiaky a na druhý deň rovnako veľké kopčeky ryže, Uvidíte, že v druhý deň budete dupkať pri chladničke, že by ste si dali ešte dezert. Po zemiakoch vás to ani nenapadne. A to ste sa dočítali, že zemiaky majú vysoký GI a mali by ste byť po nich hladný trebárs tak za hodinu. Ale aj to je ďalší mýtus, ktorý sa podarilo vyvrátiť už vedcom. Podľa štúdie publikovanej v časopise British Journal of Nutrition glykemický index zemiakov sa odvíja od spôsobu ich prípravy. Nízku až strednú hodnotu dosahujú zemiaky varené v šupke.V skutočnosti nízky glykemický index zabezpečuje škrob, ktorý patrí medzi zložené polysacharidy. K pocitu sýtosti dopomôže aj vláknina a vysoký obsah vody. Aby ste udržali v zemiakoch, čo najviac výživných látok a vody, mali by ste ich pripravovať výlučne len varením v šupke. Takto pripravená "švábka" (po liptovsky) si zachová vysoký obsah vitamínov C, B1 a B2, minerálov Mg, Fe, Zn, Mn, K a pod. Niekde sa udomácnilo aj pomenovanie "druhý chlieb" a podľa wikipédií dokonca aj zdravší: " Zároveň sa zemiaky odporúčajú ako diétna strava, pretože obsahujú výrazne menej sušiny než obilniny a teda aj menej využiteľnej energie."

Vajíčka

"Žĺtky proste musíš vyhadzovať, prebytok tuku ti len zvyšuje energetický príjem" Poznáte to? No ja veľmi dobre, lebo som to praktizovala aj ja. Teraz? Nehrozí! Prečo? Nemusím si dať 5 bielok a 1 žĺtko. Ale dám si len 2 celé vajcia a som najedená tak, akoby som porozbíjala kvôli bielkam aj 10 vajec. Na radu, ktorú vám dáva váš fitness kamarát, môžete reagovať argumentom, že predsa keď si dáte aj prebytok bielkovín, tak z nich priberiete, tak prečo by ste sa mali ládovať bielkami?
Málokto z nás sa dostane na súťažné pódiá, kde sa toto extrémne plytvanie vyžaduje, tak prečo radšej neísť jednoduchšou cestou? Nekomplikujme si zbytočne život- drbnite si ráno na CHLIEB vajíčko na tvrdo, posypte troškou syra, pridajte si zeleninu a máte vyriešené. A nie si robiť praženicu z 2 žĺtkov a rozmýšlať nad tým či si dáte 5 alebo 6 bielkov, alebo že ste si kúpili vajcia XL a nie M a či teraz to platí aj pre vás a podobné "dilemy" fitnesákov :D ( ja som takto o*rbávala samú seba. kupovala som si vajcia L lebo boli väčšie ako S a bola som taká rada, že mám o pár gramov viac jedla :D ) 
Vyhodím žĺtka, aby som si tam mohla dať avokádo. Kde ten svet speje?

Šunky, párky, syry

"Údeniny spôsobujú rakovinu!" No áno, keď ich budete jesť na raňajky, obed a večeru a také tie, že "Tesco kvalita".  Údené klobásy, špekačky a salámy hoďte do kyseliny (ak ich vôbec tá strávi) , no nezahadzujte vysokopercentné šunky či párky. Vyberajte kvalitné údené výrobky a vašej váhe ani zdraviu neublížia. Naopak ich príjemná chuť vám spestrí "nudné diétne menu" a vám nebude robiť problém ostať dlhodobo v režime zdravého životného štýlu. Okrem údených mäsových výrobkoch máme na pultoch aj údené syry. Ruky preč od údeného oštiepku! Ten je môj :D . Ľudia nebláznite a nakrájajte si ho trošku do šalátu alebo nastrúhajte na kuracie prsia. Len malý kúsok tohto slovenského pokladu a vaše jedlo dostane úplne iný šmrnc, a navyše už ho nemusíte ani soliť.
Prosciutto sa radí medzi najkvalitnejšie šunky, Ak vás veľmi hryzie svedomie, odstráňte z neho biely pásik tuku na okraji, Inak sa jeho podmanivej chuti nevzdávajte, lebo Svetová zdravotnícka organizácia povedala, že umriete na rakovinu (hej tá firma, ktorú sponzoruje Coca-Cola) 

Mrkva (mrkva obyčajná) 

Mrkvu som nejedla už zhruba 2 mesiace pred súťažou. Je totiž "sladká". Ak si porovnáme napríklad kaleráb s mrkvou, tak obsahuje zhruba dva krát toľko cukrov! Waaaa, to je úplna kalorická bomba- 6g sacharidov na 100g mrkve! V diéte ide o to zmestiť sa do čísel a zároveň ostať aspoň trochu najedený. Preto volíme jedlá s čo najnižším obsahom energie, aby sme ich mohli zjesť viac. No porovnávať mrkvu s kalerábom je už extrém, extrémov - no zas sa hodí k súťažným diétam a fitness dogmám. Po niekoľkých týchto diétach som si sama vypestovala strach z tejto zeleniny, a dovolila som si ju len výničmočne, lebo som ju radila medzi sladkú zeleninu a teda nevhodnú pri chudnutí, mala som ju skôr za ovocie. Rovnako ako paradajky. Jedla som len cherry lebo majú "menej" cukrov. Niekto vám povedal, že paradajky sú vlastne ovocie a tak ste ich prestali jesť, lebo z priveľa ovocia sa priberá. Ďalšia vec, za ktorú si dám sama facku ( a potom aj vám ak s tým neprestanete! kapiš to?) Zelenina je plná vlakniny a polysacharidov, vaše telo spáli všetky cukry v nej obsiahnuté len na to, aby ju strávilo. ( a to ani nerátam kcali spálené pri chrúmaní tvrdej mrkvy)
Dala by som si. 

Bravčové mäso

Niet nad šťavnatú krkovičku, pečený bôčik, grilované rebierka či údené koleno. Takmer by som zabudla na obľúbený obed Čechov aj Slovákov- rezeň, resp. řízek či šnicel. Všetko sú to druhy mäsa, ktoré nie sú vhodné pri snahe o zdravé percento tuku a cholesterolu. No ak si pripravíte na prírodno bravčové stehno, tzv. orech alebo karé, istotne do seba nedostane kilo bravčovej masti (pokiaľ samozrejme také množstvo nepoužijete pri úprave mäsa)
Tabuľka vám ukáže, že na výbere mäsa skutočne záleží.
100 gramov jedlého podielutuky (g)cholesterol (g)
Bravčové chudé17,70.071
Bravčové stredne tučné32,00,083
Bravčové stehno14,10,070
Bravčové tukové väzivo91.00,085
Bravčové výsekové32,00,062
Bravčová klobása25,90,060
Bravčové domáce klobásy32.80,066
Kuracie mäso - biele3.20.043
Hovädzie chudé5.90.080

Vidíme, že kuracie mäso je  najchudšie. No to keby merali bravčové mäso, ktoré prešlo mojou úpravou, tak by sa čudovali aké dokáže byť chudé. A hlavne po úprave, kedy sa väčšina tuku spečie. A keď tak, bravčové má tú výhodu, že ho nemúsíte mastiť a samo pustí tuk, na ktorom sa upečie. Na druhej strane, kuracie prsia potrebujú tuk, na ktorom by sa chutne udusili a zároveň by ostali vo vnútri šťavnaté. Takže koniec-koncov- to máte jedlo, buď ten tuk bude v mäsa alebo si ho tam pridáte.
Odhliadnuc od "tukového problému" bravčového mäso, je dôležité si uvedomiť jeho nutričné vlastnosti, ktoré nemá ani kuracie ani hovädzie. Každé mäso je iné, a mali by sme ich kombinovať. Len tak docielime vyvážený jedálníček so zastúpením všetkých makroživín. Bravčové sa môže pochváliť železnou náložou- pre vysoký obsah železa sa odporúča najmä ženám, ktoré trpia pre anémiu. Prasiatko vám prinesie šťastie nie len na Vianoce ale kedykoľvek si ho doprajete- a to vďaka antistresovým vitamínom skupiny B a minerálom ako horčík a zinok.

Bravčové stehno. Vidíte tam nejaký tuk? Ani pod lupou! 















ZÁVER
Do tohto zoznamu neprávom odsúdených potravín by som kľudne mohla zaradiť sóju, zelený hrášok či všetky druhy strukovín.Pokračovať by som mohla pečivom, cestovinami či maslom v akejkoľvek podobe. Je toho skutočne veľa, čo odborníci zakazujú, kebyže sa máme podľa toho riadiť, asi by sme jedli len tabletky z lekárne (ktorú nám len tak bajočko poradí ten odborník) Týmto článkom som chcela priniesť iný pohľad na potraviny, ktoré možno aj vy odsudzujete, a vlastne ani neviete prečo ... len ste ich nevideli v jedálničku vášho fitness idola a to vám stačilo na to, aby ste usúdili, že zrejme nebude s nimi niečo v poriadku. Nenechajte sa ovplyvňovať a spravte si názor sami, Ak vám nechutia zemiaky, nezačnite ich jesť len preto, lebo som to tu napísala, Ale určite sa ich nevzdávajte preto, aby ste mohli byť ako niekto iný :)

JOP :) Bola som na Top Feste :) Super bolooo!!!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Motív Úžas, a. s.. Autor obrázkov motívu: lobaaaato. Používa službu Blogger.