streda, 15. marca 2017

Prvá pomoc pri poraneniach v posilňovni


Úrazy sú nanešťastie súčasťou každého športu. A aj keď sa posilňovanie radí medzi tie bezpečnejšie, ani tu sa pri všetkej snahe zraneniam nevyhneme. Avšak, sme to práve my, čo si takéto poranenia spôsobíme- najčastejšou príčinou je priveľké ego a ignorovanie signálov tela, ktoré sa nám snaží povedať: „Chlape niečo nie je v poriadku.“ Inokedy len nešikovne zakopneme, alebo sa na okamih nesústredíme na techniku a katastrofa je na svete. Áno, zranenie je pre športovca katastrofa. Hrozí mu totiž koniec kariéry a možnosti ďalej trénovať.  Navyše, aj dlho ignorované mikrotraumy môžu viesť k veľkým bolestiam a obmedzeniam pohybového aparátu.



Nás bude v tomto článku zaujímať prvá pomoc pri troch zraneniach, s ktorými sa, podľa mňa, tréneri v posilňovniach najviac stretávajú. Sú to vyvrtnutie členka, natiahnutie svaluvykĺbenie ramena. Po vzniku jedného z týchto troch poranení sa vytvorí opuch. Opuch vzniká nadmerným hromadením tekutiny v bunkách, tkanivách a orgánoch, ktoré vedie ich zväčšeniu alebo k poruche ich funkcie. Táto tekutina je z krátkodobého hľadiska vynikajúcim pohlcovačom nárazov, ale v dlhodobom horizonte je prekážkou uzdraveniu. Preto by našou prvou snahou malo byť čo najrýchlejšie zmierniť opuch, a tak naštartovať ozdravné procesy v našom tele.

1. Znehybnenie

Pokiaľ došlo k zraneniu musíte okamžite podniknúť kroky, aby ste urýchlili zotavenie. V prvom rade je dôležité zabrániť ďalšiemu zraneniu, resp. zväčšovaniu vytvoreného poškodenia. Nevyhnutné je prestať vykonávať cvičenie, pri ktorom ku zraneniu došlo. Mnohí túto radu budete brať ako jasnú samozrejmosť, ale koľko krát ste aj vy alebo váš známy pokračovali v dokončení série , aj keď vám pomaly opúchala nejaká končatina. Takýto postoj nie je hodný racionálne zmýšľajúceho športovca, ktorý sleduje svoje dlhodobé ciele a nie ten krátkodobé.
Ak došlo k poraneniu dolnej končatiny je nevyhnutné prestať ju zaťažovať a s dopomocou sa dostať na miesto, kde si môžete sadnúť a nohu ošetriť. Opuch znížite vyložením nohy na vyvýšenú podložku. Vďaka tomu nadbytočná tekutina odtečenie a vám sa mierne uľaví od bolesti.
V prípade poranenia hornej končatiny postupujte podobne- rukou, a už vôbec nie jej poranenou časťou, nehýbte. Pokiaľ došlo k vykĺbeniu ramena pažu stabilizujte k telu závesom.

2           2Ľad

Po zaistení bezpečnej polohy a prostredia, pokračujte v ošetrovaní priložením vrecka ľadu alebo mrazenej zeleniny. Ak na zranené miesto priložíte ľad, ochladené tkanivo sa stiahne a zabráni nadmernému opúchaniu. Pri prikladaní buďte opatrní, studený obklad sa nemá dotýkať holej pokožky tela. Aby ste zabránili vzniku omrzlín spôsobených z kontaktu s ľadom, použite ako podklad vlhký uterák či utierku. Pokiaľ sa vo fitness centre nenachádza mraznička, pustite si na postihnuté miesto prúd studenej vody.
Ľadový obklad nedržte na rane dlhšie ako 15 minút, a nie častejšie ako každé 2 až 3 hodiny.

3          3Elastický obväz

Studený obklad vymeňte za elastický obväz, ktorým zabalíte poranené miesto- jemne a priliehavo, avšak nie príliš pevne, aby ste neprerušili prietok krvi. Takéto obviazanie je základným a účinným spôsobom na zmiernenie nadmerného opuchu tkanív. Pod obväzovú  gázu potrite opuch octanovou masťou a začnite obmotávať na mieste, ktoré je najviac vzdialené od srdca. Dávajte si pozor na pocit stŕpnutia alebo bolesti pri ovinovaní, vtedy bandáž povoľte.

4     4. Nesteroidné protizápalové lieky (NSA)

Nesteroidné protizápalové lieky (antireumatiká) sú liečivá používané v reumatológii na liečbu rôznych zápalových a degeneratívnych ochorení pohybového ústrojenstva. Ide o lieky, ktoré znižujú opuch tým ,že na bunkovej úrovni spomaľujú procesy, ktoré ho spôsobujú. Niektorí z vás si ich môžu mýliť s analgetikami, ktoré však tvoria inú skupinu liekov. Analgetiká neliečia zápal, tlmia bolesť, ktorú spôsobuje. Inštinktívne môžete preto siahať po nich, čo je ale chyba. Nesteroridné protizápalové lieky ako ibuprofen alebo diklofenak vás zbavia nie len bolesti, ale aj urýchlia proces zotavenia.

5        5.Odpočinok, rehabilitácia

Po základnom ošetrení, ktoré som vám vyššie predstavila, by mala nasledovať návšteva lekára, ktorý vám s vysokou pravdepodobnosťou naordinuje odpočinok, a po zlepšení stavu končatiny jej prípadnú rehabilitáciu. Čas zotavenia a rehabilitácie je závislý od miery poškodenia svalového tkaniva či kĺbu. Ak ste si vyvrtli členok nemali by ste danú nohu minimálne 10 dní zaťažovať a došľapovať na ňu. Pri natiahnutí svalu sa odporúča aspoň 4 dňový relax, po ktorom môžete sval postupne začať namáhať a precvičovať. Pri vykĺbení ramena sa riaďte odporúčaniami chirurga, ktorý vám rameno zafixuje a navrhne liečbu.
V domácom prostredí môžete na doliečenie použiť silu tepla. Termálna terapia uvoľňuje stiahnuté tkanivo, urýchľuje uzdravenie a uľavuje od bolesti. Na trhu sú dostupné rôzne termo vrecká, gély do mikrovlnky či elektricky nabíjateľné termovankúšiky. Fyzioterapeut vám môže naordinovať aj parafínové zábaly, ktoré sú tiež jednou z procedúr termálnej terapie. Z dôvodu, že teplo zvyšuje cirkuláciu krvi v danej oblasti, mali by ste si byť istí, že teplé teleso aplikujete na zahojenú ranu. Teplo by opuch alebo zápal len zhoršilo.


Väčšina, čo číta tento článok chce dosiahnuť lepšiu verziu seba samého- byť rýchlejší, silnejší, väčší. Naše cieľa vyžadujú veľa tréningov, trpezlivosti  a odhodlanosti. Úspech však dosiahneme len vtedy, ak naše telá budú fungovať tak ako majú. Majte to na pamäti.

ZDRAVIU ZDAR! 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Motív Úžas, a. s.. Autor obrázkov motívu: lobaaaato. Používa službu Blogger.